Da-Vinci s a rejtly titka
Gbor 2006.06.07. 09:31
Csak gy repkednek a nagy szmok. Ron Howard szzhuszont milli dollros filmet csinlt a knyvbl, amit millik olvastak, s amit persze millik fognak megnzni. Azrt csak vatosan: a hatalmas elvrsok rnykban nagyot lehet puffanni. Ktszeresen is.
Kedves olvas, a vilg kt rszre oszlik. Van, aki olvasta Dan Brown Da Vinci-kd cm knyvt s van, aki nem. Mit nem adnk rte, ha a msodik csapatba tartozhatnk - elszr is azrt, mert akkor taln szz szemmel, nll filmknt nztem volna vgig a 150 perces knyvadaptcit, msodszor pedig azrt, mert a knyv bosszantan gyenge. Van azonban egy risi ernye: villmgyorsan ki lehet olvasni s bedobni a strandtskba, a naptej mell, az se baj, ha ragacsos lesz. A knyvvel szemben Ron Howard filmje egy zavaros, vgtelennek tn hajsza, amibl a tmtt (mert tmtt lesz, az biztos) moziterem sttjben mr sokkal nehezebb kikecmeregni.
Azok kedvrt, akik ma reggelig egy klnsen ingerszegny barlangban tengettk napjaikat, itt az alaphelyzet: a trtnet Prizsban indul, ahol az jszaka kzepn holtan talljk a Louvre kztiszteletben ll kurtort, Jacques Sauniere-t (Jean-Pierre Marielle). Az ids frfi szeretett mzeuma padljn fekszik kitertve anyaszlt meztelenl, testn vrrel firklt si jelek: tg csillag, szmsorok, st, a mzeum kre, a Mona Lisra is furcsa szveget mzolt valaki.
A rejtly risi, de annyira, hogy csak a nagyhr amerikai szimblumkutat, Robert Langdon (Tom Hanks) kpes kibogozni. Mg Langdon munkhoz lt, gyanakodva figyeli t Bezu Fache, a prizsi rendrsg mogorva nyomozja (Jean Reno). A kutatsban egy tehetsges, fiatal kriptolgus, Sophie Neveu (Audrey Tautou) is rszt vesz, az megjelensvel aztn felprgnek az esemnyek. Megindul a hajsza a gyilkos utn. A gyilkos egybknt - mint ahogy az a film els percben kiderl - egy vzna albn szerzetes, Silas (Paul Bettany), akit egy vastagajk Opus Dei-pspk, Aringarosa (Alfred Molina) irnyt. De mirt? Mi az, amirt egy istenfl szerzetes lni is kpes?
Amikor Ron Howard nekiltott megfilmesteni Dan Brown gyengcske przj, de rendkvl filmszernek kikiltott, magval ragad bestsellert, gy tnt, knny dolga lesz. A Da Vinci-kd mgsem lett filmes film: sokszor hasonlt egy tri faktosoknak felvett ismeretterjeszt sorozatra. Az muldoz Audrey Tautou kiejti a szjn, hogy aszongya "Niceai zsinat?", mi pedig mris halvny szentkpecskk szneivel kifestett flashbacket lthatunk a trtnelmi esemnyrl. A leegyszerstett pillanatkpeken templomos lovagok, Isaac Newton, Mria Magdolna repkednek a szemnk eltt, Howard destlcsren tlti a Tudst a sok bva nz fejbe. Amikor a szereplk ppen nem hrom mondatos vallstrtneti defincikat vagdosnak egyms fejhez, akkor a gyerekkorukra emlkeznek, vagy htatosan lpkednek valamelyik komor templom baljs belsejben. Mi pedig ilyenkor tudjuk, minden lps kzelebb viszi ket az igazsghoz.
De ez az igazsg gy a negyvenedik perc utn rdektelen, zrs gubancc redukldik, amit unalmas, szenvtelen emberek tologatnak maguk eltt. Howard ers sznszekkel dolgozik, mgsem tudja ket kellkppen felhangolni: Hanks meglepen bamba, passzv jtka az egsz filmet lezsibbasztja, Tautou pedig, aki j lenne, kimerl a mr emltett bociszem rcsodlkozsban. Kettejk kztt semmi, de semmi nincs - az, hogy a romantikus pillanatok a knyvben is csak gyetlen, utlag betoldott ktelez elemnek hatnak, nem menti fel a filmet; itt s most, a szles vsznon ki lehetett volna kszrlni a csorbt.
 |
|
s a tbbiek? A remek Reno csak pillanatokat kapott: Bezu Fache-t mr Dan Brown is kirta a knyvbl s a filmben sem jr jl. A rettegett Silas itt csak egy vkonydongj, halovny fick, aki idrl-idre gusztustalansgokat mvel a combjval ("kedves nz, ezt gy hvjk, cilicium"): Bettany olyan bgyadtan ijesztget, mint egy alulfizetett alkalmazott a Szellemvaston. Az egybknt kitn, de rosszarcrl hres Jrgen Prochnow meglep vlaszts a thctig svjci bankfik igazgatjnak szerepre s Ian McKellen lnk bolondozsa az excentrikus angol lord szerepben csak sovny vigasz a sok lettelen, paprz jelenet tengerben. Howard azrt nha felnyomja a potmtert s elrasztja a filmjt melodrmval: ilyenkor az htatos Tom Hanks mereven elre nz s nyel egyet, mintha is hallan Hans Zimmer mindent betakar, mennydrg zenjt. Aztn vge.
Ezrt folyt a habzszj, kidagad homlok vita, ezrt kavargott a botrny, ezrt szletett a sok felhborodott nyilatkozat? Ja, nem. Az azrt volt, mert ennl jobb reklmkampnyt azta se talltak ki, amita Mel Gibson vrcafatos Passija kasszt robbantott. Ron Howard filmje gyenge s fleg unalmas. Ktszer bukik s ktszer puffan. A vilg egyik fele azrt csaldik benne, mert olvastk a knyvet, a tbbiek pedig azrt, mert nem: k garantltan sszezavarodnak majd a kvethetetlen, kusza hittan-vgtban. Kimert kaland, annyi szent.
Nzd meg a film elzetest!
|